Det digitale produktpas

Digitalisering af produktdata igennem det digitale produktpas.

Hvad er det digitale produktpas? 

Det Digitale Produktpas er en del af EU’s Ecodesign-forordning (EU 2024/1781)som har til formål at gøre produkter mere bæredygtige og forbedre gennemsigtigheden på tværs af værdikæder. Med det digitale produktpas får forbrugere og virksomheder adgang til omfattende information om produkternes oprindelse, anvendte materialer, miljøpåvirkning samt anbefalinger til korrekt håndtering og bortskaffelse.

Forordningen stiller krav til at hver vare fremover skal være forsynet med en såkaldt databærer – for eksempel en NFC-chip eller QR-kode – der giver information om produktets CO2-aftryk, holdbarhed, genanvendelighed, indhold af farlige kemikalier og meget mere. Målet med det digitale produktpas er at skabe en transparent forbrugskultur og fremme en mere cirkulær økonomi, hvor genbrug og reparation prioriteres.

Hvem og hvad er omfattet?  

Ecodesign-forordningen omfatter næsten alle fysiske produkter, der placeres på markedet i EU. Dette inkluderer et bredt spektrum af varer – fra elektronik og tekstiler til møbler og husholdningsartikler. For at sikre, at et produkt er i overensstemmelse med reglerne, er det den virksomhed, der placerer produktet på markedet – hvad enten det er som producent, importør eller distributør – der har ansvaret for at forsyne produktet med et digitalt produktpas.

Dette betyder, at virksomheden skal sikre, at de nødvendige oplysninger er tilgængelige via en databærer (f.eks. QR-kode eller chip) på produktet. Visse produktkategorier er dog undtaget fra kravene, herunder fødevarer, foder, lægemidler og levende organismer som planter og dyr.

Overgang for det digitale produktpas

Implementeringen af det digitale produktpas sker gradvist med en sektoropdelt tilgang, så virksomheder får mulighed for at tilpasse sig de nye krav over tid. Hver produktkategori vil blive omfattet af delegerede retsakter, som fastsætter specifikke datakrav, præstationskrav og oplysningskrav for den pågældende produktgruppe.

De første produktkategorier – herunder tekstiler og batterier – forventes at blive omfattet fra starten af 2026. For batterier er der allerede fastsat en tidsplan, hvor det digitale produktpas bliver obligatorisk fra februar 2027. For de resterende produktkategorier vil kravene blive indført gradvist og senest i 2030.

Standarder og deres rolle i implementeringen af det digitale produktpas 

Standarder spiller en afgørende rolle i implementeringen af det digitale produktpas og fastlægger eksempelvis specifikke krav til, hvordan databæreren og produktidentifikatoren skal udformes.

De europæiske standardiseringsorganisationer CEN og CENELEC, arbejder på at udvikle disse standarder, som forventes at publiceres i starten af 2026. Standarderne skal sikre, at de data, der skal leveres gennem det digitale produktpas, er maskinlæsbare, strukturerede, ajourførte og let tilgængelige for både erhvervsdrivende og forbrugere. De definerer også de krav, der stilles til interoperabilitet, sikkerhed, autentificering og verificering af data.

For virksomheder betyder det, at de kan sikre, at deres produkter er i overensstemmelse med lovgivningen og samtidig opfylder de nødvendige krav for at gøre informationen tilgængelig og forståelig. Ved at følge de gældende standarder kan virksomheder sikre en effektiv implementering af det digitale produktpas og dermed lette overgangen til de nye krav. Standarderne understøtter også en ensartet anvendelse af det digitale produktpas på tværs af sektorer og markeder, hvilket giver både erhvervslivet og forbrugerne et sammenhængende system for det digitale produktpas. 

Kilder: ESPR FAQ  

Hvordan kan man komme i gang?

For virksomheder, der ønsker at komme i gang med implementeringen af det digitale produktpas, er det vigtigt at begynde at indsamle og strukturere de nødvendige data. Start med at identificere de råmaterialer, der indgår i virksomhedens produkter, og få styr på den miljøpåvirkning, der opstår under produktionen. Det er også en god idé at forberede sig på, hvordan de nødvendige oplysninger kan integreres i dit produktionsflow og dit salgsnetværk. 

Medlemskab af relevante standardiseringsudvalg, som f.eks. S-896 det digitale produktpas, giver dig en unik mulighed for at få tidlig indsigt i de standarder, der vil danne grundlaget for kravene i det digitale produktpas. Ved at være en del af udvalget får du adgang til opdateret viden og best practices, hvilket giver dig et forspring i forhold til at implementere de kommende harmoniserede standarder, inden lovkravene træder i kraft.

Hvilke standarder kan vi forvente?

Kommissionen har bedt CEN og CENELEC om at udvikle standarder for otte nøgleområder i systemet for det digitale produktpas. Disse standarder bliver til gennem en konsensusproces blandt tekniske eksperter fra hele Europa. Nedenfor fremgår de otte områder, hvor standarderne skal danne fundamentet for det digitale produktpas. 

Bliv en del af standardiseringsarbejdet for det digitale produktpas

Vil du være med til at forme fremtidens krav til produktinformation? Deltag i udviklingen af standarder for det digitale produktpas og vær med til at sikre, at de kommende løsninger bliver relevante, anvendelige og effektive for virksomheder og forbrugere. 

Hvorfor deltage? 

  • Få tidlig indsigt i de krav og standarder, der vil påvirke din branche. 
  • Bidrag med din virksomheds erfaringer og behov til at skabe praktiske og brugbare løsninger. 
  • Vær med til at forme fremtiden krav til produktinformation 
  • Bliv en del af et fællesskab af eksperter, der arbejder for mere gennemsigtighed og bæredygtighed på tværs af Europa. 

Hvordan kommer du i gang? 
Tilmeld dig standardiseringsudvalget S-896 for det digitale produktpas og få direkte adgang til arbejdet med at udvikle harmoniserede standarder. Dit bidrag kan gøre en forskel for, hvordan kravene implementeres i praksis. 

Læs mere om standardiseringsaktiviteterne i S-896 her, eller kontakt os for yderligere information. 

 

Genudsendelse af relevante webinarer 

FAQ om Det Digitale Produktpas

Hvad er det Det Digitale Produktpas

Det digitale produktpas er en del af EU’s Ecodesign-forordning (EU 2024/1781), der har til formål at gøre produkter mere bæredygtige og sikre, at forbrugere og virksomheder har let adgang til information om produkternes miljøpåvirkning.  

Forordningen stiller krav til at hver vare fremover skal være forsynet med en såkaldt databærer – for eksempel en QR-kode – der giver information om produktets CO2-aftryk, holdbarhed, genanvendelighed, indhold af farlige kemikalier og meget mere. Målet med det digitale produktpas er at skabe en transparent forbrugskultur og fremme en mere cirkulær økonomi, hvor genbrug og reparation prioriteres. 

Hvem er omfattet af kravene?

Ecodesign-forordningen omfatter næsten alle fysiske produkter, der placeres på markedet i EU. Dette inkluderer et bredt spektrum af varer – fra elektronik og tekstiler til møbler og husholdningsartikler. For at sikre, at et produkt er i overensstemmelse med reglerne, er det den virksomhed, der placerer produktet på markedet – hvad enten det er som producent, importør eller distributør – der har ansvaret for at forsyne produktet med et digitalt produktpas.

Dette betyder, at virksomheden skal sikre, at de nødvendige oplysninger er tilgængelige via en databærer (f.eks. QR-kode eller chip) på produktet. Visse produktkategorier er dog undtaget fra kravene, herunder fødevarer, foder, lægemidler og levende organismer som planter og dyr. 

Hvornår gælder det fra?

Implementeringen af det digitale produktpas vil følge en sektoropdelt tilgang, der gør det muligt for virksomheder at tilpasse sig reglerne over tid, mens nye krav løbende rulles ud. Hver produktkategori vil være underlagt delegerede retsakter, der fastlægger kravene til det digitale produktpas, herunder indhold og data for den enkelte produktgruppe.

De første produktkategorier, som batterier, elektronik og tekstiler, forventes at få indført det digitale produktpas fra 2027. For batterier er der allerede fastsat en konkret tidsplan, som kræver det digitale produktpas fra februar 2027. 

Ecodesign-forordningen (ESPR)

Over de næste par år vil nye bæredygtighedskrav gradvist blive indført for stort set alle produkter på EU’s indre marked. Det betyder, at stortset alle produkter skal have et digitalt produktpas. Og her bliver standarder et vigtigt redskab, da de giver producenter et fælles sprog for bæredygtighed og rapportering.

ESPR er en rammelovgivning, herunder flerårige arbejdsprogrammer, som bestemmer, hvilke produkter, der skal være omfattet af det digitale produkpas. Dernæst påbegyndes det produktspecifikke arbejde.

Læs mere om Ecodesign forordningen
Kontakt

Tomas Lundstrøm
Tomas Lundstrøm Konsulent | Consultant
Standardisering | Digital & Bæredygtighed
E: tol@ds.dk
T: 39 96 62 19
Bjørn Nørrekjær Hvidtfeldt
Bjørn Nørrekjær Hvidtfeldt Fagleder I Head of Digital
Standardisering | Digital & Bæredygtighed
E: bnh@ds.dk
T: 39 96 61 54
Det digitale produktpas (S-896)

Produkter skal fremover opfylde specifikke krav til bæredygtighed og cirkularitet for at kunne markedsføres inden for EU's grænser.

Læs mere om udvalget