01. september 2015
ISO 9001 skal i højere grad forankres i topledelsen og supportere virksomhedens strategi og ikke bare leve sit eget liv. Det betyder, at arbejdet med ledelsesstandarden skal understøtte og spille sammen med virksomhedens strategi, og dermed får ISO 9001 en endnu vigtigere rolle i virksomheden.
Bonus: Alt hvad du behøver at vide om ISO 9001:2015. Vi har samlet de vigtigste ressourcer her. |
Løbende forbedringer er ændret til et krav om forbedringer. Der skal forekomme forbedringer – ikke kun af kvalitetsledelsessystemet, men også af produkter og ydelser. Forbedringerne behøver ikke at være løbende, men kan komme stepvist eller enkeltstående.
Virksomhederne skal forholde sig til de muligheder, der er for udvikling, de skal fastlægge mål og styre de risici, som dermed opstår. På den måde kan man bedre sikre, at virksomheden når sine mål, og at kundetilfredsheden er høj.
Det primære mål med kvalitetsledelse er fortsat at leve op til kundekrav. Men det er nu også et krav, at virksomheden forholder sig til andre relevante interessenter – og hvilke af disses krav, virksomheden vil opfylde. Et eksempel kunne være at imødekomme NGO-krav for at undgå belastende medieomtale.
Det er ikke nok at styre leverandører. Virksomheden skal styre alle de relationer, der har betydning for kvalitetsledelsessystemet, hvilket især omfatter partnere, forskere, myndigheder og brancheorganisationer.
Tidligere blev der kun stillet krav til medarbejdernes kompetencer. Fremover skal vital viden forankres bedre. Virksomhederne skal bevare den nødvendige viden til fortsat at levere kvalitetsprodukter og – ydelser – også i tilfælde af at en eller en række ansatte forlader organisationen.
ISO 9001 kan nu også bruges til serviceområdet - lige fra myndigheder, offentlige institutioner til private servicevirksomheder.
Den nye version af ISO 9001 stiller ikke krav om en kvalitetshåndbog, da man hellere vil sikre, at kvalitet bliver en naturlig del af arbejdet. Der er heller ikke længere krav om en ledelsesrepræsentant. Begge dele vil give god mening for de fleste, fx vil det sandsynligvis fremme brugen af kvalitetsledelse i hele virksomheden, at man selv kan vælge formen.