09. januar 2017
Miljøstyrelsens Rejsehold for grønne indkøb, der hjælper kommuner, regioner og andre offentlige institutioner med at blive bedre til at købe grønt ind, har det sidste halve år været i Skive. Her har de hjulpet kommunen med at udvikle et værktøj, som skal gøre det nemmere for de decentrale indkøbere i fx ældreplejen eller teknik- og miljøforvaltningen at vælge de mest hensigtsmæssige køretøjer i forhold til miljø og økonomi. Forventningen er, at kommunen kan spare både penge og CO2-udledning.
- I Skive Kommune har vi et mål om at være CO2-neutral i 2029, og derfor ønsker vi så lidt klimabelastende køretøjer som muligt. Samtidig vil vi gerne gøre det nemmere for de enkelte institutioner og forvaltninger at vælge type af biler, så bilerne bedst muligt matcher deres behov. Det nye værktøj kan hjælpe institutioner og forvaltninger, der måske ikke har den store fagtekniske viden om biler, med at vælge den type af biler, der passer til deres behov, når Skive Kommune skal købe nye biler
Teresa Rocatis Nielsen
Teamleder for Energibyen Skive
Skive Kommune
Teresa Rocatis Nielsen fortsætter: "Det er et skridt på vejen til at indfri vores grønne ambitioner og begrænse miljøbelastningen. Samtidigt er det et internt arbejdsredskab, der hjælper os med at lette vores arbejdsgange og effektivisere vores processer. Tidligere brugte vi i indkøbsafdelingen meget tid på at rådgive og vejlede de forskellige enheder i kommunen om indkøb af biler. I dag kan de ved hjælp af værktøjet klare det selv".
Med udgangspunkt i, om det konkrete køretøj skal anvendes i eller uden for Skive by, og hvor mange kilometer, det skal køre om året, kan værktøjet beregne, hvilke køretøjer der passer bedst til de aktuelle kørselsbehov. Samtidigt bliver det nemt at sammenligne de forskellige køretøjer på parametrene økonomi og klimabelastning. Det er altså et værktøj, der hjælper indkøberne med at vælge om de skal købe en bil, der kører på biogas, el, benzin eller diesel afhængigt af pris i forbrug og CO2-udledning pr. kørt kilometer.
- Der er et stort potentiale på kørselsområdet og mulighed for at flytte mange penge fra konventionelle til mere miljørigtige indkøb – ikke blot i Skive men i hele landet. Vi har udviklet et let anvendeligt værktøj, der med fordel kan inspirere eller bruges af andre kommuner og offentlige institutioner, der indkøber eller leaser køretøjer.
Rikke Dreyer
Chefkonsulent
Dansk Standard
Alle aftalerne vedrørende personkøretøjer i Skive Kommune er leasingaftaler, og der kan vælges mellem biler, der kører på henholdsvis benzin, diesel, el og biogas. Udover det konkrete beslutningsværktøj har Skive Kommune også fået rådgivning af Rejseholdet om miljøkrav i forbindelse med et konkret udbud af gasbiler og af biogas til kommunens to biogastankstationer. Ifølge Rejseholdet for grønne indkøb er der meget at hente ved at fokusere på grønne indkøb – både i forhold til økonomi og miljø. I alt køber det offentlige Danmark årligt ind for 310 mia. kr.
Miljøstyrelsens Rejsehold for grønne indkøb skal gøre kommuner og andre offentlige institutioner bedre til at købe grønt ind og styrke efterspørgslen på grønne leverandører og produkter og dermed skubbe markedet i en grønnere retning. Dansk Standard leder rejseholdet i tæt samarbejde med Force Technology og advokatkontoret Bird & Bird.
Rejseholdet yder rådgivning til det offentlige om grønne indkøb inden for alt lige fra fødevarer, beklædning og møbler til rengøringsservice, transport og byggeri. Det kan eksempelvis være hjælp med markedsdialog og grønne krav i konkrete udbud eller hjælp til nye arbejdsgange, politikker og metoder, der kan føre til grønnere indkøb og nye cirkulære forretningsmodeller.
Første runde af Rejseholdets rådgivningsforløb foregik i Jylland og på Fyn og er netop afsluttet. Anden runde kører i 2017 på Sjælland. I første runde deltog i alt ni kommuner, regioner og andre offentlige institutioner: Hjørring Kommune, Silkeborg Kommune, Skive Kommune, Aalborg Kommune, Aarhus Kommune, Aarhus Universitet, Region Midtjylland, Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, og Indkøbsorganisationen SamAqua A/S.
Med regeringens nye strategi for grønne offentlige indkøb bliver det grønne valg obligatorisk. Det betyder, at de 380 mia. kr., som det offentlige hvert år køber ind for, bliver kanaliseret i en mere bæredygtig retning med bl.a. solidt fokus på pr...
Standarder og Svanemærket gør det nemmere at dokumentere de faktiske miljømæssige gevinster i byggeriet og letter omstillingen til et mere bæredygtigt og cirkulært byggeri, der kan betale sig både på den korte og den lange bane. I Gladsaxe Kommune...
Som den første danske virksomhed introducerede Dansk Standard svanemærket kantine tilbage i foråret 2013.
Når det gælder ny nordisk mad er Danmark i førersædet, men på miljøsiden halter danske restauranter gevaldigt efter vores svenske naboer, der har adskillige svanemærkede restauranter