08. november 2022
Revisionen af maskindirektivet sker på baggrund af, at EU-Kommissionen fremsatte et forslag om ændring i april 2021.
- Maskindirektivet er generelt velfungerende, men der er behov for en opdatering. Bl.a. er regler for distributører, importører samt pligter for bemyndigede organer også omfattet i den nye struktur, ligesom der er tale om forpligtelser for myndighedernes markedsovervågning, fortæller Søren Nielsen, seniorkonsulent i Dansk Standard.
Ud over de administrative forhold indeholder forslaget bl.a. følgende væsentlige ændringer:
EU-Rådet, EU-Parlamentet og EU-Kommissionen indledte i september trilogforhandlinger vedrørende den endelige forordning. Parterne er ikke langt fra hinanden, og der forventes en politisk enighed omkring nytår. Herefter skal den godkendte tekst oversættes til alle europæiske sprog, hvorefter forslaget skal forelægges Råd og Parlament for endelig vedtagelse. Hvis det går efter planen, kan forslaget vedtages tidligt i det nye år.
- Det er endnu uklart, hvad det ender med, i forhold til hvornår forordningen træder i kraft. Rådet og dermed myndighederne foreslår tre år, hvor EU-Parlamentet foreslår, at der skal gå fire år efter vedtagelse, før forordningen kan anvendes. I alle tilfælde vil det tidligst ske primo 2026, siger Søren Nielsen.
Cykler til person- og lasttransport er efterhånden udbredt til mange formål, og i 2024 forventes de første standarder i en serie omhandlende ladcykler at udkomme.
En revideret udgave af vejledningen til maskindirektivet blev udgivet i april, og samtidig er arbejdet med en ny vejledning til den kommende maskinforordning startet.
En standard, der blev udgivet for første gang sidste år for støvsugere til eksplosionsfarligt miljø, er lige blevet harmoniseret under både maskindirektivet og ATEX-direktivet.
Se eller gense Dansk Standards maskindag, og få overblik over de nye regler i den nye maskinforordning fra Sikkerhedsstyrelsen.