Opnå vedvarende succes gennem en kvalitetskultur

12. september 2022

Opnå vedvarende succes gennem en kvalitetskultur

En ny udgave af standarden DS/ISO 10010 er netop udkommet. Standarden giver vejledning om udvikling og forbedring af organisatorisk kvalitetskultur, som er en hjælp på vejen til at opnå vedvarende succes.

Formålet med anbefalingerne i ISO 10010 er at støtte organisationen i at forstå, evaluere og forbedre sin kvalitetskultur, så den kan opnå et højere præstationsniveau samt vedvarende succes. Standarden indeholder vejledning i, hvordan man kan forstå, definere, analysere, evaluere, implementere og indføre en kvalitetskultur, som er i tråd med organisationens øvrige kontekst. Kulturen er nemlig vigtig for at sikre sammenhængskraft i organisationen og har betydning for, hvor tilpasningsdygtig en virksomhed er.

- Ledelsessystemerne definerer den bane som en organisation skal spille på og bør afspejle strategisk retning, lovkrav, interessentkrav og forventninger - og ikke mindst værdisæt og kultur. Fordi som vi alle ved, æder kulturen strategien til morgenmad, og derfor er det vigtigt at der arbejdes målrettet med den kultur, som man ønsker og som understøtter organisationens strategi, siger Kasper Hillgaard Mühlbach, chefkonsulent i Dansk Standard.

Vejledningen i kvalitetskultur er for alle typer organisationer

Anbefalingerne i vejledningen er generiske og er beregnet til at gælde for enhver organisation, uanset dens størrelse, branche, beliggenhed, modenhed eller de produkter og tjenester, den leverer. Vejledningen tager højde for grundlæggende koncepter og kvalitetsstyringsprincipper med specifikt fokus på menneskers engagement og ledelse. Den er således et godt udgangspunkt for at komme i gang med en mere systematisk tilgang til at definere og udbrede den kvalitetskultur og det mindset, man ønsker i sin organisation.

Udover den vejledende tekst indeholder ISO 10010 eksempler på, hvordan man kan evaluere modenheden af en organisations kvalitetskultur med udsagn og tilhørende skala, som går fra 1-5.

- Evalueringsmodellen er et rigtig godt værktøj at tage udgangspunkt i for at få et fælles ståsted at tale sammen ud fra, så man kan opnå enighed om, hvordan man ser kulturen, og hvordan man ønsker, den skal være, fortæller Kasper Hillgaard Mühlbach.

Opbygningen af evalueringsmodellen er kompatibel med evalueringsværktøjet i ISO 9004, som er vejledningen til opnåelse af vedvarende succes, og som er godt supplement til ISO 10010.

 

Kontakt

Kasper Hillgaard Mühlbach
Kasper Hillgaard Mühlbach Chefkonsulent | Chief Consultant
Standardisering | Digital & Bæredygtighed
E: kahm@ds.dk
T: 39 96 62 41

Se også

Verdens mest udbredte standard, ISO 9001 for kvalitetsledelse, skal revideres

05. september 2023

Verdens mest udbredte standard, ISO 9001 for kvalitetsledelse, skal revideres

Siden 2015, hvor ISO 9001 senest blev revideret, har feltet, kvalitetsledelse, været i en rivende udvikling. Derfor har ISO’s medlemslande besluttet at revidere ISO 9001 igen for forsat at være et værdifuldt redskab for virksomheder til at sikre k...

Standarder styrker konkurrenceevnen og baner vejen for den bæredygtige udvikling

20. marts 2023

Standarder styrker konkurrenceevnen og baner vejen for den bæredygtige udvikling

Hos KE Fibertec AS i Vejen har arbejdet med standarder været en del af hverdagen i næsten 25 år. I dag er standarderne med til at sikre kvalitets- og miljøindsatsen, højne arbejdsglæden og give et positivt afkast på bundlinjen.

Standarder er vejen til konkurrence på kvalitet og bæredygtighed

20. marts 2023

Standarder er vejen til konkurrence på kvalitet og bæredygtighed

Hos Aage V. Larsen A/S er arbejdet med standarder blevet en del af virksomhedens DNA. De første standarder blev implementeret i virksomheden for cirka seks år siden, og i dag er standarder for bl.a. kvalitets-, energi- og miljøledelse en integrere...

Undersøgelse: ISO 9001 betaler sig på bundlinjen

06. februar 2023

Undersøgelse: ISO 9001 betaler sig på bundlinjen

En undersøgelse om ISO 9001 viser, at standarden fortsat er et vigtigt strategisk ledelsesværktøj.