Vi tænker sjældent over det, men der er standarder over alt. Standarder er nemlig et fælles sprog, der gør, at vi kan forstå tingene ens. Det betyder, at vi kan være sikre på, at det, vi samarbejder om eller køber af hinanden, svarer til forventningerne – uanset om det foregår mellem virksomheder, myndigheder eller forbrugere. Og her har standarder en vigtig rolle, da de giver retningslinjer for alt fra kvalitet, bæredygtighed og sikkerhed til produktspecifikationer og gode arbejdsgange, som kan give adgang til nye markeder, bedre konkurrencekraft, højere produktivitet og internationalisering for at nævne et par eksempler.
Så når standarder bliver udviklet, har vi brug for både at høre det tekniske og det brugervenlige perspektiv. For uden den brede repræsentation, kan vi ikke skabe tillid til og udvikle fremtidens standarder.
Peter Madsen, Adjunkt, KEA - Københavns Erhvervsakademi
Lisbeth Ottosen, Professor og sektionsleder, DTU SUSTAIN
Monica Løland, Chefkonsulent, Danske Handicaporganisationer
Lars Thomsen, Chief Advisor, Center for Cybersikkerhed