Fejlmeddelelser

Læs her om fejlmeddelelser, der kan komme når du åbner og bruger standarden i en elektronisk PDF (enkeltbrugerlicens).

”PDF-dokumentet kunne ikke indlæses” / "Failed to load PDF"

”PDF-dokumentet kunne ikke indlæses” /

Dokumentet er åbnet med Google Chromes egen PDF-læser. Problemet løses ved at åbne dokumentet med Adobe Acrobat Reader. 

  1. Åbn Adobe Acrobat Reader 
  2. Tryk CTRL+O for at åbne dokument 
  3. Vælg det ønskede dokument og tryk Åbn. 

Eller:

  1. Gå via din Stifinder til din download/overførsels mappe – hvor downloads fra hjemmesider oftest bliver gemt
  2. Find den pågældende PDF-fil
  3. Højreklik, tryk åben med> Adobe Acrobat Reader 

 

"Vi kan ikke åbne denne fil" / ”We can´t open this file”

Dokumentet er åbnet med Microsoft Edge egen PDF-læser. Problemet løses ved at åbne dokumentet med Adobe Acrobat Reader . 

  1. Åbn Adobe Acrobat Reader 
  2. Tryk CTRL+O for at åbne dokument 
  3. Vælg det ønskede dokument og tryk Åbn. 

Eller:

  1. Gå via din Stifinder til din download/overførsels mappe – hvor downloads fra oftest bliver gemt
  2. Find den pågældende PDF-fil
  3. Højreklik, tryk åben med> Adobe Acrobat Reader 

 

”Indtast adgangskode for at åbne filen”

Dokumentet bliver forsøgt åbnet med browserens egen PDF-læser

Der findes ikke en kode til at åbne standarder fra Dansk Standard.

  1. Gå via din Stifinder til din download/overførsels mappe – hvor downloads fra oftest bliver gemt
  2. Find den pågældende PDF-fil
  3. Højreklik, tryk åben med> Adobe Acrobat Reader 

 

”Forsøger at åbne PDF-dokumentet i Adobe, men Adobe registrerer det ikke. Adobe er ”blank” og viser kun programmet."

Denne fejl er kommet i forbindelse med en ny Windows 11 24H2 opdatering, hvor Adobe og FileOpen oplever udfordringer, som der kan læses om her:

https://www.fileopen.com/issue-with-adobe-acrobat/reader-under-windows-11-24h2

Hvis du vil se din computers windows version, så kan du finde det her på din computer: Indstillinger> System> Om> Windows-specifikationer> Se din version fx 23H2 eller 24H2

Fejlen kan løses på følgende måder:

Download og installere Foxit:

  1. Gå til: https://www.foxit.com/downloads/#Foxit-Reader/
  2. Download og installer Foxit PDF Reader – du kan vælge ”dansk” som sprog.
  3. Fravælg “PDF EDITOR” i installationen som er en 14 dages prøveperiode.
  4. Højreklik på PDF filen fra Dansk Standard – Åben med – Foxit PDF Reader.
  5. Foxit vil højst sandsynligt bede om at installere FileOpen Plugin i et nyt installationsvindue – denne installation skal køres igennem.
  6. Herefter åbner du filen igen i FOXIT.

Der kan også benyttes følgende PDF-læsere: BlueBeam PDF Revu, PDF-XChange Editor, Nitro PDF Reader eller Kofax Power PDF, hvor FileOpen plug-in også skal være installeret.

Workaround 1 fra FileOpen:

  1. Højreklik på Adobe ikon på skrivebordet, Find “Egenskaber”, find ”fanebladet” Kompatibilitet, hernæst under Kompatibilitetsmode sæt flueben i ”Kør dette program” og vælg windows 8, tryk på ”Anvend” og ”OK”.
  2. Herefter genstarter du computeren og åbner standarden i Adobe igen.

Workaround 2 fra FileOpen:

Configure Acrobat/Reader to run without AppContainer:

  1. Luk FileOpenBroker64.exe med tvang fra proceslinjen, og genstart Acrobat/Reader. Afvis beskeden fra FileOpen Client.
  2. Åbn Acrobat/Reader, gå til Menu > Indstillinger > Sikkerhed (Forbedret) > Sandboxbeskyttelse, og fjern markeringen i feltet "Kør i AppContainer."
  3. Genstart C:\Program Files\FileOpen\Services\FileOpenBroker64.exe.
  4. Genindlæs Acrobat/Reader.

 

"There was an error contacting the server or the server's response could not be decoded. Please check your Internet connection."

Problemet løses ved at lukke alle åbne PDF-filer og Adobe Acrobat Reader for derefter at åbne filen igen. 
Hvis der er købt flere PDF-filer, skal du lukke alle filer ned og åbne dem igen én efter én. Herefter kan du have alle PDF-filer åbne på samme tid.

Første gang den krypterede fil åbnes, skal den have kontakt med Dansk Standards licensserver. Dette kan fejle, hvis andre PDF-dokumenter er åbne. 

 

"The FileOpen client has encountered an error. Please re-start Adobe Acrobat/reader."

Luk alt Adobe ned, og forsøg at åbne igen.
Det kan også hjælpe at genstarte computeren eller at geninstallere FileOpen.
FileOpen kan downloades via linket http://plugin.fileopen.com/all.aspx

 

"You do not have permission to open this document on more than 1 device."

PDF-filen er åbnet på en anden computer. PDF-filen er kun tilgængeligt på én computer ad gangen per licens.

Fejlmeddelelsen kan også forekomme, hvis PDF-filen er gemt på et fælles drev, eller hvis du forsøger at åbne fra et fjernskrivebord. Du skal derfor trække PDF-filen ud på dit personlige drev eller skrivebord og forsøge at åbne herfra. Prøv evt. at genstarte, hvis dette ikke virker.

PDF-filen kan låses op ved brug af Unlock Document License (programfil) på den computer, hvor dokumentet er åbnet. Se også vores FAQ om Unlock Document License.

Har du udfordringer ved Adobe Acrobat Pro-versionen eller andre udfordringer med Adobe Acrobat Reader, kan du kontakte Kundeservice.

 

Mac - Hvid skærm ved åbning af dokument

Dokumentet er åbnet med programmet 'Billedfremviser'. Problemet løses ved at åbne dokumentet med Adobe Reader. 

  1. Åbn Adobe Acrobat Reader 
  2. Tryk CTRL+O for at åbne dokument 
  3. Vælg det ønskede dokument og tryk Åbn

Eller:

  1. Gå via din Finder til din download/overførsels mappe – hvor downloads fra hjemmesider oftest bliver gemt
  2. Find den pågældende PDF-fil
  3. Højreklik, tryk åben med> Adobe Acrobat Reader 

 

Mac - Installation af FileOpen kører, hver gang standard forsøges åbnet

Mac - Installation af FileOpen kører, hver gang standard forsøges åbnet

Venligst undersøg om Adobes "certified mode" er blevet aktiveret. "Use only certified plug-ins" skal ikke være markeret. Efter markeringen er fjernet, skal FileOpen installeres én gang.

Kontakt

SALG
SALG Vi har åbent mandag - torsdag 8.30 16.00. Fredag 8.30 15.00
Salg og Kundeservice
E: dssalg@ds.dk
T: 39 96 61 31