Fremtidens bæredygtige transport bliver udviklet nu. Skal Danmark være med i front?

16. april 2021

Fremtidens bæredygtige transport bliver udviklet nu. Skal Danmark være med i front?

Den teknologiske udvikling er meget mere end bedre batterier og elbilernes længere rækkevidde. Fremtidens bæredygtige transport omhandler en lang række aspekter indenfor den tekniske udvikling af vejkøretøjer og infrastruktur - og standarder er i den forbindelse et vigtigt redskab ift. bl.a. sikkerhed, ydeevne og bæredygtighed.

Elbiler bliver mere og mere udbredte i Danmark og er et område, der er stort fokus på. Indtil videre er energien til elbiler baseret på ”den traditionelle metode”, hvor bilen køres til en fast ladestander, ligesom en benzinstander. Derfor er der udviklet en række standarder for bl.a. sikkerhed, elektromagnetisk støj og datakommunikation. Ladestandere har fået harmoniseret minimumskravene til disse aspekter i en standardserie DS/EN IEC 61851, som er et meget udbredt værktøj til at overholde kravene i bl.a. EU’s lavspændingsdirektiv. Det er 20 år siden den første udgave af DS/EN 61851-1 blev udgivet i Europa, og nu er den nyeste standard i serien her; DS/EN IEC 61851-25, der omhandler opladning med DC (jævnstrøm), som er den opladningstype, der tillader den hurtigste energioverførsel og kræver mindst udstyr i det elektriske køretøj.

- Den helt nye standard DS/EN IEC 61851-25 indeholder specifikke krav, når der anvendes elektrisk beskyttelse via en galvanisk isolation til elnettet, også kaldet separat strømkreds. Hvis der f.eks. anvendes en effektelektronisk konverter med en transformer, der har galvanisk adskillelse, vil dette være en typisk anvendelse af DS/EN IEC 61851-25, hvor der derved ikke er behov for fejlstrømsbeskyttelse (RCD), fortæller Søren Storm, konsulent i Dansk Standard.

Nye standarder for trådløs energioverførsel til elbiler

Og der er meget mere nyt på vej. Blandt andet arbejdes der på og er netop udgivet standarder for trådløs energioverførsel af elektrisk energi til elkøretøjer, hvilket også er blevet efterspurgt specifikt fra EU-kommissionen.

- Med trådløs energioverførsel kunne man forestille sig, at specielt busser, men også lastvogne og personbiler, vil kunne optanke uden begrænsningen ved at skulle håndtere kabler og stikforbindelser, uddyber Søren Storm, og fortæller, at standarden ”DS/EN ISO 19363:2021 Eldrevne vejkøretøjer – Trådløs magnetisk energioverførsel – Sikkerheds- og interoperabilitetskrav” og standarderne i IEC 61980-serien ”Trådløse energioverførselssystemer (WPT) til elkøretøjer” netop er udkommet.

I disse standarder er der særlig fokus på krav til den elektriske ydelse, kommunikationskrav imellem elkøretøj og infrastruktur og den elektromagnetiske risiko ved de store magnetfelter, der genereres i denne proces.

- Standarderne DS/EN ISO 19363 og DS/EN IEC 61980-serien er dog begrænset til statisk opladning, altså hvor køretøjerne står på f.eks. en parkeringsplads og lader. På sigt ser man en række fordele ved dynamisk opladning, og der er derfor også startet et standardiseringsprojekt, der specifikt fokuserer på de særlige omstændigheder, der er ved, at køretøjet er i bevægelse, siger Søren Storm.

Standarden IEC 63243 Interoperability and safety of dynamic wireless power transfer (WPT) for electric vehicles” forventes således at blive udgivet I 2022-2023.

- Denne standard er i seneste dialog med EU-kommissionen om alternative brændstoffer til køretøjer specifikt efterspurgt, så forventningen er, at dynamisk opladning af elektriske køretøjer udbredes i Europa og dermed på sigt også vil blive nødvendigt for det nye danske vejnet, fortæller Søren Storm og uddyber:

- Den store fordel i dynamisk opladning af elektriske køretøjer er, at køretøjet ikke står stille under opladning. Når køretøjet har nået destinationen, vil det være muligt at oplade yderligere eller stille eventuel batterikapacitet til rådighed som energilager til elnettet eller lokale bæredygtige energikilder. Opladning på en motorvej vil kunne øge en elbils rækkevidde betydeligt for hver strækning med dynamisk opladeinfrastruktur.

Og det er nu, fremtidens standarder indenfor infrastruktur til opladningssystemer bliver sat og industrien i Danmark har derfor gode muligheder for at få indsigt og indflydelse på disse områder.

Læs mere om det danske arbejde og mulighederne for at deltage i standardiseringsudvalget, S-454 Genopladelige batterier, el-forsyningssystemer til køretøjer og vejkøretøjer, der udformer standarderne, her:

 

Kontakt

Søren Storm
Søren Storm Seniorkonsulent | Senior Consultant
Standardisering | El, Sundhed & Forbruger
E: sst@ds.dk
T: 39 96 62 08

Se også

Nye standarder skal styrke energieffektivitet i skibsfarten

17. december 2024

Nye standarder skal styrke energieffektivitet i skibsfarten

Energieffektivitet er blevet en afgørende faktor for skibsfarten både økonomisk og miljømæssigt. Hidtil har rederier og skibsværfter haft svært ved at vurdere, hvilke komponenter og systemer der er mest energieffektive under bestemte driftsforhold...

Skal tung transport blive grønnere, er der brug for mere standardisering

04. november 2024

Skal tung transport blive grønnere, er der brug for mere standardisering

Mangel på fælles standarder skaber udfordringer for elektrificering af tung transport. I det danske standardiseringsudvalg S-454 arbejder man aktivt på fremtidige løsninger og er åbne for input og nye medlemmer, der kan fremme processen.

DS-håndbog om installationsbekendtgørelsen i ny udgave

22. august 2024

DS-håndbog om installationsbekendtgørelsen i ny udgave

Dansk Standard har opdateret DS-håndbog 183, og opdateringen er vigtig for alle, der arbejder med elektriske installationer.

Fremtidssikring af elnettet: En afgørende faktor for den grønne omstilling

13. maj 2024

Fremtidssikring af elnettet: En afgørende faktor for den grønne omstilling

En vigtig del af den grønne omstilling afhænger af en succesfuld udvidelse af vores elnet. Elnettet skal bl.a. imødekomme et stigende behov for integrationen af mere decentral elproduktion, energilagring og elektrificering af transportsektoren; al...