
22. april 2022
Elektriske transportmidler er blevet vejen frem, når vi skal undgå brugen af fossile brændstoffer. Til elektriske transportmidler hører også ladestandere, og de skal opfylde en række krav ligesom selve transportmidlet, og de skal ligeledes CE-mærkes.
- Det betyder, at ladestanderne skal leve op til en række krav om bl.a. elektrisk sikkerhed, elektromagnetisk kompatibilitet og radioudstyr, som er underlagt relevante EU-direktiver. Den mest anvendte standardserie til at sørge for, at ladestanderne opfylder disse krav, er DS/EN 61851-serien, siger Søren Storm, seniorkonsulent i Dansk Standard.
Den første standard i serien, standarden for generelle krav til konduktive opladningssystemer til el-køretøjer, DS/EN 61851-1:2019, er hamoniseret. Dette betyder, at hvis du som producent følger standarden, har du ret til at formode, at ladestanderen opfylder de sikkerhedskrav, der stilles i direktiverne, og dermed kan ladestanderen CE-mærkes.
Standarden blev implementeret som europæisk standard i 2019, men den blev allerede publiceret i internationalt regi i 2017. Det betyder, at den er fem år gammel, og med en konstant udvikling inden for el-køretøjer er det tid til at forny standarden.
- Derfor er der påbegyndt en revision af standarden, og hvis du har viden og interesse inden for området, har du mulighed for at være med til at udvikle indholdet i standarden og dermed få indflydelse på fremtidens krav til ladestandere, fortæller Søren Storm.
Du kan læse mere her om udvalget S-454, der er med til at revidere standarden, og se, hvilke virksomheder der deltager i arbejdet.
Et af de nye emner, der er foreslået til den nye version af standarden, er bi-direktionel energitransmission, som sammen med kommunikationssystemerne iht. standardserien ISO 15118 kan give mulighed for at tilbyde services som energilager for lokale, netbaserede bæredygtige energiforsyninger (vindmøller og solceller).
For at understøtte denne bi-direktionelle transmission af strøm skal kommunikationsgrænsefladen, der er elektrisk forbundet imellem ladestander og køretøj, også opdateres.
Et andet nyt emne, der vil blive behandlet, er adapterløsninger. Når man skal oplade sin el-bil, kan adaptere imellem de forskellige ladestik, give større fleksibilitet. Men adaptere udgør potentielt en risiko for, at beskyttelsesfunktioner og kommunikation mv. ikke bliver overført imellem lade-infrastruktur og køretøj, hvilket der skal findes en løsning på.
Derudover ønskes display-visningen på fx ladestandere at blive standardiseret, således at det bliver lettere for brugerne at betjene ladestanderne, uanset hvilken stander de benytter.
Den nye udgave af standarden, DS/EN 61851-1, forventes at blive udgivet i løbet af 2025.
Meget mere standardisering omkring ladestandere er i gang bl.a. et forslag om ”charging performance” samt et forslag om en systemkomité, der har til formål at skabe bedre standardisering tvær-sektorielt med fokus på hele forsyningskæden.
Få mere information her om det arbejde, der er i gang, og om udvalget S-454, der arbejder med standardisering inden for genopladelige batterier, el-forsyningssystemer til køretøjer og vejkøretøjer, eller kontakt Søren Storm, seniorkonsulent i Dansk Standard, på sst@ds.dk.
Se eller gense de oplæg, der blev afholdt på DS Elektrodag 2025. Dagen bød på spændende indlæg og indblik i standardiseringen og et relevant netværk, som fremover kan bidrage til virksomheders indflydelse og forståelse for det fremtidssikret elnet.
Bliv introduceret til seneste initiativer, nye områder og opdateringer til 81346-serien om principper for strukturer og referencebetegnelser for industrianlæg og industriprodukter.
Dansk Standard udgiver en guide, der skal være med til at sikre fleksibel og stabil energiforsyning i fremtiden. Oplev lanceringen af guiden til DS Elektrodag torsdag d. 13. marts 2025.
En europæisk arbejdsgruppe er netop begyndt at definere den sjette generation af mobilnetværk, som forventes at blive noget hurtigere end det nuværende mobilnetværk. Alle, der har lyst, kan deltage i arbejdet.