Hjælp på vej til virksomheder – forstå vilkår og betingelser ved onlinehandel

30. januar 2023

Hjælp på vej til virksomheder – forstå vilkår og betingelser ved onlinehandel

Det er de færreste forbrugere, der læser og forstår vilkår og betingelser, når de køber varer online. ISO er på opfordring fra forbrugerne netop gået i gang med udviklingen af en vejledning til virksomheder, der skal øge forbrugernes forståelse af online-vilkår og -betingelser.

De fleste af os kender det. Når vi handler online, bliver vi præsenteret for en række oplysninger og vilkår, som de færreste af os tager sig tid til rent faktisk at læse og forstå. Det har ISO sat sig for at gøre noget ved. En vejledning skal sørge for, at forbrugere forstår de vilkår og betingelser, der er ved onlinehandel. I oktober 2022 fandt første udvalgsmøde sted, og nu er arbejdet med udviklingen af vejledningen for alvor gået i gang.

- Det er et stort skridt i retning af at maksimere forbrugernes forståelse og forbedre deres oplevelser med global onlinehandel. Når virksomheder følger vejledningen, kan det potentielt sparre dem for en række misforståelser og utilfredse kunder, siger Maibritt Agger, afdelingschef i Dansk Standard.                                                                            

Formålet med vejledningen er at gøre noget ved den informationskløft, som forbrugere ofte oplever, når de køber varer og tjenester online. Når man handler online, skal det helst gå så hurtigt og effektivt som muligt.

Derfor kan lange sider med tæt tekst, små bogstaver og næsten uforståeligt sprog afholde selv den mest tålmodige person fra at stoppe op og læse alle vilkår og betingelser igennem. Derfor ender de fleste med at scrolle hurtigt igennem teksten og klikke ”accepter” til noget, de hverken har læst eller forstået, for at komme direkte videre til betaling af de valgte varer. Men hvis vilkår og betingelser ikke er korrekt forstået, kan man som forbruger risikere, at købet ikke lever op til den forventede pris, leveringstid, reklamationshåndtering eller endda sikkerhed. Den kommende vejledning skal guide virksomheder til at formidle online-vilkår og -betingelser i et overskueligt design, der forhåbentlig får flere forbrugere til at læse og forstå dem.

Mere information

Det er udvalget ISO/PC 335, som står for udviklingen af vejledningen.

Hvis du er interesseret i at vide mere, så kontakt Maibritt Agger.

Maibritt Agger
Maibritt Agger Afdelingschef | Head of Department
Standardisering | El, Sundhed & Forbruger
E: mag@ds.dk
T: 39 96 61 26

Se også

25. juni 2024

Cyber Resilience Act og de kommende krav til danske virksomheder

Se eller gense webinaret om Cyber Resilience Act, hvor du får en introduktion til Cyber Resilience Act og et indblik i de kommende cybersikkerhedskrav som danske virksomheder skal leve op til.

Standardserie for ladcykler er på vej

12. juni 2024

Standardserie for ladcykler er på vej

Cykler til person- og lasttransport er efterhånden udbredt til mange formål, og i 2024 forventes de første standarder i en serie omhandlende ladcykler at udkomme.

Sikkerheden skal skærpes for bløde babylifte og babynests

12. juni 2024

Sikkerheden skal skærpes for bløde babylifte og babynests

CEN’s arbejdsgruppe for børnelifte har færdiggjort en risikoanalyse og er klar til at stramme kravene til bløde lifte samt udarbejde en helt ny standard for babynests.

Ny vejledning til SMV’er påpeger vigtigheden af standarder i arbejdet med informationssikkerhed

23. maj 2024

Ny vejledning til SMV’er påpeger vigtigheden af standarder i arbejdet med informationssikkerhed

Rådet for digital sikkerhed har udgivet en vejledning til SMV’er, der giver konkrete råd om cyber- og informationssikkerhed og fremhæver standarder som et vigtigt værktøj.