Hjælp på vej til virksomheder – forstå vilkår og betingelser ved onlinehandel

30. januar 2023

Hjælp på vej til virksomheder – forstå vilkår og betingelser ved onlinehandel

Det er de færreste forbrugere, der læser og forstår vilkår og betingelser, når de køber varer online. ISO er på opfordring fra forbrugerne netop gået i gang med udviklingen af en vejledning til virksomheder, der skal øge forbrugernes forståelse af online-vilkår og -betingelser.

De fleste af os kender det. Når vi handler online, bliver vi præsenteret for en række oplysninger og vilkår, som de færreste af os tager sig tid til rent faktisk at læse og forstå. Det har ISO sat sig for at gøre noget ved. En vejledning skal sørge for, at forbrugere forstår de vilkår og betingelser, der er ved onlinehandel. I oktober 2022 fandt første udvalgsmøde sted, og nu er arbejdet med udviklingen af vejledningen for alvor gået i gang.

- Det er et stort skridt i retning af at maksimere forbrugernes forståelse og forbedre deres oplevelser med global onlinehandel. Når virksomheder følger vejledningen, kan det potentielt sparre dem for en række misforståelser og utilfredse kunder, siger Maibritt Agger, afdelingschef i Dansk Standard.                                                                            

Formålet med vejledningen er at gøre noget ved den informationskløft, som forbrugere ofte oplever, når de køber varer og tjenester online. Når man handler online, skal det helst gå så hurtigt og effektivt som muligt.

Derfor kan lange sider med tæt tekst, små bogstaver og næsten uforståeligt sprog afholde selv den mest tålmodige person fra at stoppe op og læse alle vilkår og betingelser igennem. Derfor ender de fleste med at scrolle hurtigt igennem teksten og klikke ”accepter” til noget, de hverken har læst eller forstået, for at komme direkte videre til betaling af de valgte varer. Men hvis vilkår og betingelser ikke er korrekt forstået, kan man som forbruger risikere, at købet ikke lever op til den forventede pris, leveringstid, reklamationshåndtering eller endda sikkerhed. Den kommende vejledning skal guide virksomheder til at formidle online-vilkår og -betingelser i et overskueligt design, der forhåbentlig får flere forbrugere til at læse og forstå dem.

Mere information

Det er udvalget ISO/PC 335, som står for udviklingen af vejledningen.

Hvis du er interesseret i at vide mere, så kontakt Maibritt Agger.

Maibritt Agger
Maibritt Agger Afdelingschef | Head of Department
Standardisering | El, Sundhed & Forbruger
E: mag@ds.dk
T: 39 96 61 26

Se også

Dansk Standard afholdt succesfuld DS Cyberdag 2024

30. oktober 2024

Dansk Standard afholdt succesfuld DS Cyberdag 2024

Torsdag den 3. oktober afholdt Dansk Standard for tredje gang den populære DS Cyberdag – en begivenhed, der tiltrak over 600 deltagere (fysisk og online) fra både private virksomheder og offentlige organisationer. Den store interesse for DS Cyberd...

Data og digitalisering får betydelig rolle i den bæredygtige udvikling

09. oktober 2024

Data og digitalisering får betydelig rolle i den bæredygtige udvikling

Bæredygtighed får større fokus i bygge- og anlægsbranchen, og det er en nødvendighed, hvis vi skal nå EU’s klimamål i 2050. Men for at skabe de bæredygtige forandringer er der er behov for øget digitalisering samt strømlinede metoder og værktøjer...

Data spaces – nye standarder på vej

28. august 2024

Data spaces – nye standarder på vej

Se eller gense webinaret, hvor du kunne høre mere om hvad et data space er, og hvilken rolle standardisering forventes at få for at understøtte datadeling på det europæiske marked.

25. juni 2024

Cyber Resilience Act og de kommende krav til danske virksomheder

Se eller gense webinaret om Cyber Resilience Act, hvor du får en introduktion til Cyber Resilience Act og et indblik i de kommende cybersikkerhedskrav som danske virksomheder skal leve op til.