Skal tung transport blive grønnere, er der brug for mere standardisering

04. november 2024

Skal tung transport blive grønnere, er der brug for mere standardisering

Mangel på fælles standarder skaber udfordringer for elektrificering af tung transport. I det danske standardiseringsudvalg S-454 arbejder man aktivt på fremtidige løsninger og er åbne for input og nye medlemmer, der kan fremme processen.

I takt med den grønne omstilling og det stigende fokus på mere el i transportsektoren er der opstået betydelige udfordringer, især inden for ladestandere til tunge køretøjer som lastbiler og busser. Mens personbiler som regel har standardiserede løsninger, der fungerer tilfredsstillende, er situationen anderledes for lastbiler og andre store køretøjer.

Producenter af både køretøjer og ladeinfrastruktur arbejder stadig på at få deres systemer til at kommunikere effektivt og problemfrit, og et af de centrale problemer i sektoren er, at der mangler standarder. For uden fælles standarder kan det være svært for forskellige producenter at sikre, at deres produkter er kompatible.

Store elektriske køretøjer giver nye udfordringer

-Vi står i en udfordret branche med brugere, der ønsker at køre grønt, og møder leverandører til tung transport med nye egenskaber - fx nye køretøjer og ladestandere med mange features og stor ladekapacitet. Men den sidste indkøring i projekterne giver ofte udfordringer, og derfor skal der anvendes nye standarder, udtaler Magni Englesson, Project and Operations Manager hos Vattenfall Network Solutions og medlem af det danske standardiseringsudvalg for genopladelige batterier, el-forsyningssystemer til køretøjer og vejkøretøjer, S-454.

For lastbiler og store erhvervskøretøjer er udfordringen bl.a., at de kræver høj effekt i opladningen, og særligt når deres hviletid er kort, skal det være nemt at koble til forsyningen, og opladningen skal starte så hurtigt som muligt. Hvor personbiler kan tolerere mindre forsinkelser under opladning, har lastbiler og busser ikke samme fleksibilitet. Der kræves derfor stærkere elforsyning til ladeparker (hub) og højere samtidighedsfaktor, når der skal understøttes tunge køretøjer.

Megawatt Charging System – fremtidens løsning?

En af de mulige løsninger, der arbejdes på internationalt, er udviklingen af Megawatt Charging System (MCS) (IEC 61851-23-3). MCS er en kommende standard specifikt til tunge køretøjer som lastbiler og busser; den understøtter infrastruktur med en ladekapacitet op til 3,75 MW, hvilket muliggør hurtig opladning. Men på grund af udstyr med store dimensioner og øget vægt, kræver det enighed om placering af ladestik, kabelhåndtering og kommunikationsprotokoller. Alt sammen for at sikre, at alle køretøjer kan bruge infrastrukturen effektivt, sikkert og på tværs af producenter.

- Standardisering af ladestikkets placering på tunge køretøjer virker afgørende for fremadrettet at sikre en effektiv og problemfri opladningsproces. Samtidig er det vigtigt, at brugere og 3. parter har mulighed for at sikre godt arbejdsmiljø og fejlfri drift for integrationen af køretøjer og ladestandere. Det kræver klare og fælles standarder, som alle producenter kan følge, forklarer Søren Storm, seniorkonsulent hos Dansk Standard.

Forskellig placering af ladestik giver problemer

For når en elektrisk lastbil skal lades op på kort tid, kræves der høj strømstyrke og en kraftig ladeeffekt – typisk op over 1000 ampere. Men da der ikke er standarder for, hvor ladestikket skal placeres på lastbiler, kan operatørerne stå over for vidt forskellige opsætninger. Nogle køretøjer har stikket foran, andre på siden eller bagpå. Dette medfører, at der i visse tilfælde skal bruges kabler på 10 meter eller mere for at nå fra ladestanderen til køretøjets ladestik.

Et kabel med kapacitet på over 1000 ampere er desuden tungt, og at håndtere så omfattende et kabel er besværligt og øger risikoen for, at det bliver beskadiget under brug. Derudover skal ladestanderne med forskruninger og bærearme dimensioneres til at kunne klare denne type kabler, hvilket øger kompleksiteten og omkostningerne ved installation og vedligeholdelse. (Automatiserede løsninger vil dog ofte være en løsning, særligt for busser og anden ensartede køretøjer; hertil udvikles standarden IEC 61851-27).

Koordinering af ladning og kommunikationsprotokoller er nødvendig

Et andet aspekt, der komplicerer elektrificeringen af tunge køretøjer, er behovet for effektiv kommunikation mellem køretøjet, ladestanderen og elnettet. Med flere megawatt til opladning af lastbiler og busser kræves også en mere præcis koordinering for at sikre en stabilitet i elforsyningen. Ustabilitet kan føre til opladningsafbrydelser og dermed forsinkelser i transportsektoren, og manglen på fælles standarder og effektive kommunikationsprotokoller mellem forskellige systemer fører til nedetid, driftsstop og i værste fald fejlfunktioner, som bremser udviklingen.

For at afhjælpe alle disse udfordringer arbejder udvalg S-454 på at udvikle fælles standarder og forbedre grænsefladerne:

-Markedet har været udfordret med umodne standarder og leverandører. S-454 har taget denne udfordring op, og vi er gået i løsningsmode med indtil videre to målsætninger for forbedring af grænseflader og arbejdsmiljø, siger Magni Englesson.

Deltag i udvalgsarbejdet og vær med til at præge udviklingen

De to målsætninger for det videre arbejde i S-454 er:

  • Forbedring af integratorernes mulighed for at diagnosticere på opladningsforbindelsen mellem ladeinfrastruktur og køretøj.
  • Standardisering for at forbedre arbejdsmiljøet i forbindelse med håndtering af kabelforbindelse mellem tunge køretøjer og infrastruktur, forventeligt med standardisering af køretøjets placering af ladestik.

Vil du være med i udvalget eller vide mere om standardiseringsarbejdet i S-454, kan du læse mere her: www.ds.dk/S-454

Ved at deltage i udvalgsarbejdet er det muligt at få indflydelse på udviklingen af kommende standarder, sikre bedre samarbejde mellem producenter og brugere og ikke mindst bidrage til den grønne omstilling af transportsektoren.

Kontakt

Søren Storm
Søren Storm Seniorkonsulent | Senior Consultant
Standardisering | El, Sundhed & Forbruger
E: sst@ds.dk
T: 39 96 62 08

Se også

Global standard for bæredygtighed i event-, møde-, sports- og oplevelsesbranchen er udkommet på dansk

18. december 2024

Global standard for bæredygtighed i event-, møde-, sports- og oplevelsesbranchen er udkommet på dansk

Der er stigende forventninger til, at organisationer i alle brancher arbejder kvalificeret og dokumenteret med bæredygtighed. For at hjælpe aktører i event-, møde-, sports- og oplevelsesbranche med at spille kvalificeret ind i den bæredygtige omst...

DS Bæredygtighedsdag: Fokus på ressourcer og inspiration til en bæredygtig fremtid

25. november 2024

DS Bæredygtighedsdag: Fokus på ressourcer og inspiration til en bæredygtig fremtid

Dansk Standard afholdt sin første Bæredygtighedsdag torsdag d. 14. november med stærkt fremmøde, både fysisk og online, og mange inspirerende oplæg.

PMC Hydraulics om ny SDG-guide

29. oktober 2024

PMC Hydraulics om ny SDG-guide: ”Det handler både om samvittighed og om god forretning”

Den nye internationale guide, udviklet på dansk initiativ, hjælper virksomheder med at integrere FN’s verdensmål i forretningsstrategien og samtidig prioritere deres indsatser.

25. oktober 2024

Cirkulært design og ESPR – hvordan kan standarder hjælpe

Se eller gense webinaret om hvordan nye standarder kan hjælpe virksomheder med en praktisk tilgang til cirkulære strategier – både på organisationsniveau og produktniveau.