04. november 2024
I takt med den grønne omstilling og det stigende fokus på mere el i transportsektoren er der opstået betydelige udfordringer, især inden for ladestandere til tunge køretøjer som lastbiler og busser. Mens personbiler som regel har standardiserede løsninger, der fungerer tilfredsstillende, er situationen anderledes for lastbiler og andre store køretøjer.
Producenter af både køretøjer og ladeinfrastruktur arbejder stadig på at få deres systemer til at kommunikere effektivt og problemfrit, og et af de centrale problemer i sektoren er, at der mangler standarder. For uden fælles standarder kan det være svært for forskellige producenter at sikre, at deres produkter er kompatible.
-Vi står i en udfordret branche med brugere, der ønsker at køre grønt, og møder leverandører til tung transport med nye egenskaber - fx nye køretøjer og ladestandere med mange features og stor ladekapacitet. Men den sidste indkøring i projekterne giver ofte udfordringer, og derfor skal der anvendes nye standarder, udtaler Magni Englesson, Project and Operations Manager hos Vattenfall Network Solutions og medlem af det danske standardiseringsudvalg for genopladelige batterier, el-forsyningssystemer til køretøjer og vejkøretøjer, S-454.
For lastbiler og store erhvervskøretøjer er udfordringen bl.a., at de kræver høj effekt i opladningen, og særligt når deres hviletid er kort, skal det være nemt at koble til forsyningen, og opladningen skal starte så hurtigt som muligt. Hvor personbiler kan tolerere mindre forsinkelser under opladning, har lastbiler og busser ikke samme fleksibilitet. Der kræves derfor stærkere elforsyning til ladeparker (hub) og højere samtidighedsfaktor, når der skal understøttes tunge køretøjer.
En af de mulige løsninger, der arbejdes på internationalt, er udviklingen af Megawatt Charging System (MCS) (IEC 61851-23-3). MCS er en kommende standard specifikt til tunge køretøjer som lastbiler og busser; den understøtter infrastruktur med en ladekapacitet op til 3,75 MW, hvilket muliggør hurtig opladning. Men på grund af udstyr med store dimensioner og øget vægt, kræver det enighed om placering af ladestik, kabelhåndtering og kommunikationsprotokoller. Alt sammen for at sikre, at alle køretøjer kan bruge infrastrukturen effektivt, sikkert og på tværs af producenter.
- Standardisering af ladestikkets placering på tunge køretøjer virker afgørende for fremadrettet at sikre en effektiv og problemfri opladningsproces. Samtidig er det vigtigt, at brugere og 3. parter har mulighed for at sikre godt arbejdsmiljø og fejlfri drift for integrationen af køretøjer og ladestandere. Det kræver klare og fælles standarder, som alle producenter kan følge, forklarer Søren Storm, seniorkonsulent hos Dansk Standard.
For når en elektrisk lastbil skal lades op på kort tid, kræves der høj strømstyrke og en kraftig ladeeffekt – typisk op over 1000 ampere. Men da der ikke er standarder for, hvor ladestikket skal placeres på lastbiler, kan operatørerne stå over for vidt forskellige opsætninger. Nogle køretøjer har stikket foran, andre på siden eller bagpå. Dette medfører, at der i visse tilfælde skal bruges kabler på 10 meter eller mere for at nå fra ladestanderen til køretøjets ladestik.
Et kabel med kapacitet på over 1000 ampere er desuden tungt, og at håndtere så omfattende et kabel er besværligt og øger risikoen for, at det bliver beskadiget under brug. Derudover skal ladestanderne med forskruninger og bærearme dimensioneres til at kunne klare denne type kabler, hvilket øger kompleksiteten og omkostningerne ved installation og vedligeholdelse. (Automatiserede løsninger vil dog ofte være en løsning, særligt for busser og anden ensartede køretøjer; hertil udvikles standarden IEC 61851-27).
Et andet aspekt, der komplicerer elektrificeringen af tunge køretøjer, er behovet for effektiv kommunikation mellem køretøjet, ladestanderen og elnettet. Med flere megawatt til opladning af lastbiler og busser kræves også en mere præcis koordinering for at sikre en stabilitet i elforsyningen. Ustabilitet kan føre til opladningsafbrydelser og dermed forsinkelser i transportsektoren, og manglen på fælles standarder og effektive kommunikationsprotokoller mellem forskellige systemer fører til nedetid, driftsstop og i værste fald fejlfunktioner, som bremser udviklingen.
For at afhjælpe alle disse udfordringer arbejder udvalg S-454 på at udvikle fælles standarder og forbedre grænsefladerne:
-Markedet har været udfordret med umodne standarder og leverandører. S-454 har taget denne udfordring op, og vi er gået i løsningsmode med indtil videre to målsætninger for forbedring af grænseflader og arbejdsmiljø, siger Magni Englesson.
De to målsætninger for det videre arbejde i S-454 er:
Vil du være med i udvalget eller vide mere om standardiseringsarbejdet i S-454, kan du læse mere her: www.ds.dk/S-454
Ved at deltage i udvalgsarbejdet er det muligt at få indflydelse på udviklingen af kommende standarder, sikre bedre samarbejde mellem producenter og brugere og ikke mindst bidrage til den grønne omstilling af transportsektoren.
Den nye internationale guide, udviklet på dansk initiativ, hjælper virksomheder med at integrere FN’s verdensmål i forretningsstrategien og samtidig prioritere deres indsatser.
Se eller gense webinaret om hvordan nye standarder kan hjælpe virksomheder med en praktisk tilgang til cirkulære strategier – både på organisationsniveau og produktniveau.
Den danske standard for repræsentativ prøvetagning, DS 3077, er netop blevet opdateret. Den nye udgave introducerer flere figurer og et mere standardiseret sprog, som gør standarden lettere at forstå på tværs af aktører og industrier.
Bæredygtighed får større fokus i bygge- og anlægsbranchen, og det er en nødvendighed, hvis vi skal nå EU’s klimamål i 2050. Men for at skabe de bæredygtige forandringer er der er behov for øget digitalisering samt strømlinede metoder og værktøjer...