28. februar 2020
Det danske arbejde er knyttet til det internationale standardiseringsarbejde i ISO, hvor man i 2015 har udgivet en standard for elektriske køretøjer, som netop handler om krav til elektrisk sikkerhed, også efter et havari. I denne standard har den internationale komite ISO TC 22 SC37 udarbejdet retningslinjer for sikkerhed for personer inden i og udenfor bilen, også efter at bilen er forulykket. Denne standard kan fungere, uanset hvilken elbilmodel, der er tale om.
Dansk Standard deltager på vegne af de danske interessenter i ISO arbejdet, og er en blandt 19 nationale medlemmer. Arbejdet er vigtigt og derfor har mange lande en stærk deltagelse fra producenter, prøvningsorganer, underleverandører og myndigheder.
Standardserien kan anvendes i hele verden og kan hvis alle lande bliver enige om det, udvides til også at omfatte vejledninger og sikkerhedsprocedurer for reddere, automekanikere, test- og kontrolorganer samt myndigheder.
Dansk Standard kan tilbyde mere information om det internationale standardiseringsarbejde og hvordan det danske arbejde er relevant både herhjemme, men også internationalt, for at få udviklet elektrisk beskyttelse i for elbilsektoren.
Vil du vide mere eller deltage i arbejdet med at udvikle standarder på området?
Den nye forordning bliver offentliggjort i løbet af de kommende uger og sætter fokus på digital overvågning og cirkulær økonomi i byggesektoren.
Mangel på fælles standarder skaber udfordringer for elektrificering af tung transport. I det danske standardiseringsudvalg S-454 arbejder man aktivt på fremtidige løsninger og er åbne for input og nye medlemmer, der kan fremme processen.
Dansk Standard støtter DI's Diversitetsløfte for at understrege organisationens strategiske fokus på ligestilling og diversitet.
Torsdag den 3. oktober afholdt Dansk Standard for tredje gang den populære DS Cyberdag – en begivenhed, der tiltrak over 600 deltagere (fysisk og online) fra både private virksomheder og offentlige organisationer. Den store interesse for DS Cyberd...