Få vejledning i brug af sociale medier i nødsituationer

11. april 2022

Få vejledning i brug af sociale medier i nødsituationer

En ny standard giver vejledning i, hvordan man effektivt kan kommunikere gennem sociale medier i en nødsituation.

For mange organisationer og virksomheder er sociale medier værdifulde kanaler til at nå ud til kunder og andre interessenter. Information via sociale medier bliver hurtigt tilgængelig for målgruppen, hvilket også betyder, at sociale platforme kan være en uvurderlig måde at give opdateringer på i en nødsituation.

Desværre kan den forkerte form for information også spredes lige så hurtigt – med potentielt store konsekvenser til følge. Som en hjælp til at styre en effektiv kommunikation i sådanne situationer har ISO udgivet en vejledning, som er tilgængelig i den nye standard DS/ ISO 22329, Sikkerhed og modstandskraft – Nødstyring – Retningslinjer for brug af sociale medier i nødsituationer.

-Den nye internationale standard er et udmærket værktøj, der anviser hvordan man kan udnytte den brede vifte af platforme, der er tilgængelige i dag, bedst muligt og få den rigtige information ud til en masse mennesker på det rigtige tidspunkt. Sociale medier er det første sted, mange mennesker går hen, når de har brug for information eller har brug for at informere andre om, hvad der sker i deres liv. Og i en krise er det særligt vigtigt at sikre sig, at oplysningerne er korrekte og kan valideres, fortæller Kasper Hillgaard Mühlbach, Chefkonsulent i Dansk Standard.

Effektiv brug af sociale medier før, under og efter en hændelse

Ud over at give vejledning om brugen af ​​sociale medier i nødsituationer hjælper den nye internationale standard også organisationer og offentligheden til effektivt at bruge og interagere gennem sociale medier før, under og efter en hændelse. Den giver nemlig også vejledning i, hvordan brugen af sociale medier kan understøtte beredskabets arbejde.

DS/ISO 22329 kan bruges af alle involverede i beredskabsledelse og krisekommunikation, herunder statslige og ikke-statslige organisationer og virksomheder. Den er udviklet af ISO's tekniske udvalg ISO/TC 292 – Sikkerhed og modstandskraft.

Standarden er egnet for alle typer af organisationer og virksomheder, der er involveret i beredskabsstyring og krisekommunikation, eller som ønsker at forbedre/udvide deres risikoledelse.

 

Kontakt

Se også

Ny udgave af DS 21001 for jernbanesikkerhed

03. april 2025

Ny udgave af DS 21001 for jernbanesikkerhed

DS 21001 er udkommet i en ny og opdateret version. Strukturen er tilpasset andre ledelsesstandarder og fokus på sikkerhedskultur er skærpet.

Hvordan sikrer vi bedst en aldrende befolkning? Deltag i Dansk Standards webinar om Ageing Societies

01. april 2025

Hvordan sikrer vi bedst en aldrende befolkning? Deltag i webinar om Ageing Societies

Kommende webinar sætter fokus på de aldrende samfund samt nye tiltag for at skabe ældreinkluderende miljøer og arbejdspladser.

Standarder kan hjælpe med S’et i ESG

04. marts 2025

Standarder kan hjælpe med S’et i ESG

S’et i ESG sætter fokus på den sociale del af en virksomheds aktiviteter, hvilket kan være svært at måle og veje. For mange Facility Management-organisationer er det et komplekst område at adressere og operationalisere, men der kan være god hjælp...

AP Pension sikrer fremdrift med ligestilling og diversitet

17. februar 2025

AP Pension sikrer fremdrift med ligestilling og diversitet

AP Pension anvender standarden for ligestilling og diversitet til at skabe systematik, styrke engagementet og inspirere til en mere inkluderende fremtid.